national

committee, inc.

To: Editors, reporters, and other interested persons

From: Douglas Johnson, Legislative Director, National Right to Life Committee (NRLC)
202-626-8820, L egfederal @aol.com, www.nrlc.org

Re: Reviva of some old myths about Roe v. Wade and partial-birth abortion

Date: February 1, 2003

Many media outlets published abortion-related stories in January, on the occasion of the 30th
anniversary of the Supreme Court decision in Roe v. Wade. Many of those stories contained
demonstrable errors, some of these apparently adopted uncritically from polemical materials issued by
pro-abortion advocacy groups. This memo offers critiques of several of the most common errors.
Some of these points are pertinent to anticipated upcoming coverage of debate in Congress (and in
some state legislatures) on bills relating to abortion and other issues involving members of the species
Homo sapiens prior to full live birth.

Additional documentation on current pro-life issues in Congress, including partial-birth abortion and
human cloning, may be found on the National Right to Life website at www.nrlc.org under
“Legislation: Current Issues,” or obtained by contacting us at L egfederal @aol.com.

Countingto Nine

“What keeps Roe standing is the razor-thin five-vote majority that has stood by the
decision.” — Time magazine, Jan. 27, 2003. (Many similar examples from other major
media, including the Associated Press.)

National Right to Life believes that Roe v. Wade should be overturned, the result of which would be to
allow elected legislators to enact protective legislation to the degree desired by those who elect them.
Therefore, it would be welcome news if in fact “only” five Supreme Court justices supported Roe.
Regrettably, however, six current justices have voted to affirm Roe v. Wade:  Justices Breyer,
Ginsburg, Kennedy, O’ Connor, Souter, and Stevens. Only three of the current justices have ever voted
to overturn or substantially scale back Roe: Justices Rehnquist, Scalia, and Thomas.

Why the discrepancy? It seems that some pro-abortion groups think that “five to four” sounds better
than “six to three,” so they are counting Justice Anthony Kennedy as a Roe opponent. But in fact,
Kennedy in the 1992 Casey ruling voted to reaffirm Roe, with the result that Roe was reaffirmed, 5-4,
rather than being overturned. (Since then, one of the four anti-Roe justices, Byron White, was replaced
by a pro-Roe justice, Ruth Bader Ginsburg.) Inthe 2000 Senberg decision, Justice Kennedy voted to
uphold Nebraska' s ban on partial-birth abortion method as consistent with Roe/Casey.



2

Will some journalists continue to count Justice Kennedy as an opponent of Roe, although he has voted to
allow abortion for any reason until “viability,” merely because he voted to permit a ban on the method of
partial-birth abortion? If so, for the sake of consistency, it would seem that they should also report that
70% of the public must also “oppose Roe v. Wade,” since that is the percentage that favors a ban on
partial-lbi rth abortion in both the second and third trimesters, according to the Gallup poll (Jan. 10-12,
2003).

The Amazing Elastic Roe v. Wade

“Do you favor the Supreme Court ruling that women have the right to an abortion
during the first three months of their pregnancy?” — Time/CNN poll question, published in
Time, January 27, 2003. “The U.S. Supreme Court ruled in 1973 that a woman can have
an abortion if she wants one at any time during the first three months of pregnancy. Do
you favor or oppose that ruling?” — ABC News/Washington Post poll, Jan. 16-20, 2003.

“The Supreme Court voted 7-2 on Jan. 22, 1973, to legalize abortions in the first
three months after conception.” —Washington Times, Jan. 23, 2003. “ ... the 1973 Roe .
Wade decision, which determined that a woman's constitutional privacy rights entitled
her to get an abortion in the first trimester of her pregnancy.” — from “Abortion, Cloning Are
on Bush Agenda,” Washington Post, Jan. 23, 2003 (but retracted in Jan. 24 “Corrections”
column).

The notion that the “right to abortion” articulated in Roe v. Wade and Doe v. Bolton was limited in any
significant way to “the first trimester” is a misconception that was repudiated by major news outlets
decades ago, because it is gravely misleading and has been repeatedly rebutted by the Supreme Court
itself. Yet, as the gquotes above demonstrate, this hoary distortion seems to be having a resurgence lately.

In Roe, and in many subsequent decisions, the Court made it clear that abortion had to be allowed for any
reason whatever through the second trimester. The origina ruling left the door open for minor medical -
practice regulations to protect women's health in the second trimester, but it was clear from the language
of the decision that these regulations could not amount to much, and they never did. After months of
research on the partial-birth abortion debate, Washington Post medical writer David Brown, M.D.,
accurately summarized the Roe v. Wade ruling in an article published Sept. 17, 1996, edition of that
newspaper. Dr. Brown wrote:

1 The January, 2000 Gallup poll found that 70% favored and 25% opposed “a law that would make it

illegal to perform a specific abortion procedure conducted in the last six months of pregnancy known as
‘partial birth abortion,” except in cases necessary to save the life of the mother.” (margin of error +/- 3%)



3

The landmark Supreme Court decisions Roe v. Wade and Doe v. Bolton, decided
together in 1973, permit abortion on demand up until the time of fetal “viability.”?

[Note: Referencesto Roe are generally understood to apply to Doe as well, since both decisions were
issued on the same day, and the Court said in Roe, “That opinion and this one, of course, are to be read
together.”]

The Post story went on to explain that even after “viability,” the Court said that states must permit
abortions sought for reasons of “health,” explicitly defined to include (quoting the Court in Doe), “all
factors -- physical, emotional, psychological, familial and the woman's age -- relevant to the well-being
of the patient.” Dr. Brown concluded, “Because of this definition, life-threatening conditions need not
exist in order for awoman to get a third-trimester abortion.”

The “first three months” formula was formally declared erroneousin the early 1980s by senior
news executives of The New York Times, the Associated Press, and others. For example, in 1982
the national editor of The New York Times decreed that “brief references to the Supreme Court's
1973 decision on abortion should say simply that the court legalized abortion,” because “the
phrase ‘in the first three months of pregnancy’ might be incorrectly interpreted to mean that
abortionsin the last six months of pregnancy remain illegal.” Associated Press Vice President and
Executive Editor Louis D. Boccardi wrotein a September, 1981 directive, “ The decision is often
misreported, even now. . . . For summary purposes, you can say the court legalized abortion in
1973. ... Thus, it’swrong to say only that the court approved abortion in the first three months.
It did that, but more.” These documents are available on request.

Anyone still laboring under the misconception that there was something different about “the first three
months” was corrected again by the Supreme Court itself in the 1992 Casey ruling. In that ruling, the
Court reaffirmed Roe v. Wade on avote of 5 to 4, and held that the “abortion right” applied with equal
force throughout the first and second trimesters until “viability.” The Court explicitly repudiated any
distinction whatever between the first and second trimesters, writing, “Weregject thetrimester
framework, which we do not consider to be part of the essential holding of Roe.” Why, then,
should pollstersrepresent that it was indeed the “ essential holding of Roe” ?

It is also noteworthy that in the 2000 Senberg ruling, the Supreme Court struck down Nebraska's ban on
partial-birth abortions, a method used in the fifth month of pregnancy and later (never in the first
trimester). The five-justice mgjority said that such a ban was inconsistent with, yes, Roe v. Wade.

2 “Viability,” the capacity of the baby to survive independently of the mother with technological
assistance, currently is reached in the late weeks of the second trimester.



4

Why, then, does the bogus “first three months” formulation keep cropping up? In some cases, it
appears to reflect a desire, unconscious or otherwise, to “prettify” Roe—that is, to describe it in the
manner least offensive to the greatest number of people.®> Despite such cosmetic work, the
Washington Post/NBC poll —which itself propagates the same error — shows public support for the
ruling has dropped 11 pointsin ten years.*

Discredited Myths About Partial-Birth Abortion

A so-called partial-birth abortion is defined generally as a late-term procedure in
which the fetus is aborted after it is partially outside the mother's body. It is usually
performed in cases when the mother's life is threatened or the fetus is deformed. — from
“Anti-abortion lobby counting on victories in 108th Congress,” by Pamela Brogan, Gannett
News Service, December 17, 2002. (Similar examples sighted in other media.)

When the federal Partial-Birth Abortion Ban Act was first introduced in mid-1995, there already was
abundant evidence that some abortionists employed the partial-birth method routinely for purely elective
abortions. In articles, interviews, and legidative testimony, prominent abortionists had readily admitted
to using the method to perform thousands of abortions, mostly purely elective. Their printed admissions
were widely circulated to the media by NRLC and other groups, and by lawmakers supporting the hill.
However, many major news outlets chose to ignore this evidence and to uncritically adopt the
unsupported claims of the pro-abortion lobby that the partial-birth abortion method was used only rarely
and nearly always in cases involving acute medical problems with the mother or baby. [Innumerable
examples of such reporting are available on request.]

0t appears that in the minds of some, Roe is a very elastic concept that can easily be expanded or
contracted depending on which version serves a particular story line. The inconsistent treatment of Roe is
especidly evident in the January 27 edition of Time magazine. As quoted above, the Time/CNN poll asked
respondents if they favored the Supreme Court decision that allowed women to obtain abortions “during the
first three months of their pregnancy.” If the Time/CNN pollster had happened to telephone Supreme Court
Justice Anthony Kennedy, presumably the justice would have responded as he did in the Casey and Senberg
rulings: that the woman has a “ constitutional right” to obtain an abortion for any reason she chooses not only
in the first three months, but all the way up to “viability” (about 5%2 months). Thus, the Time pollster would
have counted Justice Kennedy as among the 55% deemed to support Roe in that poll. Yet in the article that
accompanied the published poll, Justice Kennedy was counted as an anti-Roe justice (to produce the “razor-
thin five-vote majority”), apparently on the basis of his vote to uphold a ban on the partial-birth abortion
method — a method which is never used in the first trimester and is used mostly in the fifth and sixth months.

* The Post reported, “A new Washington Post-ABC News Poll found mgjority support for the ruling
in Roe v. Wade [mischaracterized as legalizing abortion “during the first three months of pregnancy”], but
also showed that opposition to the decision has risen since the 20th anniversary in 1993. In the poll, 54
percent of those surveyed said they favored the Supreme Court ruling that legalized abortion, with 44 percent
opposed. Ten years ago, 65 percent favored the ruling, with 33 percent opposed.” *Democratic Candidates
Vow To Protect Abortion Rights,” by Dan Balz, Washington Post, Jan. 22, 2003,
www.washingtonpost.com/wp-dyn/articles/A25818-2003Jan22.html



5

However, belatedly, towards the end of 1996, some major newspapers, including the Washington Post
and the Record in northern New Jersey, actually went out and investigated. They found numerous
abortionists who admitted to routinely employing the method for abortions on healthy mothers with
healthy babies in the fifth and sixth months of pregnancy. To cite just one example, on September 15,
1996, the Record (Bergen, New Jersey) published areport by staff writer Ruth Padawer, based on
separate interviews with two abortionists, who independently told her that they performed over 1,500
partial-birth abortions annually in their single facility -- which was roughly triple the nationwide figures
then being given out by pro-abortion advocacy and industry groups and reported as fact by many
journalists. Asto why they performed these procedures:

“We have an occasional amnio abnormality, but it's a minuscule amount," said one of
the doctors at Metropolitan Medical, an assessment confirmed by another doctor
there. “Most are Medicaid patients, black and white, and most are for elective, not
medical, reasons: people who didn't realize, or didn't care, how far along they were.
Most are teenagers.” (The Record, September 15, 1996)

The September 17, 1996 edition of the Washington Post contained the results of a lengthy
investigation conducted by reporters Barbara VVobejda and David M. Brown, M.D., who interviewed
severa abortionists (not those in New Jersey), and concluded:

Furthermore, in most cases where the procedure is used, the physical health of the
woman whose pregnancy is being terminated is not in jeopardy.... Instead, the
“typical” patients tend to be young, low-income women, often poorly educated or
naive, whose reasons for waiting so long to end their pregnancies are rarely medical.

Shortly thereafter, in February 1997, the abortion industry's disinformation campaign completely
exploded when Ron Fitzsimmons -- then and now the executive director of the National Coalition of
Abortion Providers (an association of 150 or so abortion providers) -- gave a series of well-publicized
interviews in which he acknowledged that the claim that the partial-birth abortion procedure was used
rarely and mostly in acute medical situations was merely a“party line,” and was false. Mr.
Fitzsimmons expressed regret about his own previous (albeit minor) role in propagating that “party
line,” explaining, “I lied through my teeth.”

The truth, Mr. Fitzsmmons said, was that “[i]n the vast mgjority of cases, the procedure is performed
on a healthy mother with a healthy fetus’ (The New York Times, Feb. 26, 1997). He estimated that
3,000-5,000 abortions annually are performed by the partial-birth method. Here are two examples of
clear reporting on these revelations, including confirmations from other pro-abortion sources:
www.nrlc.org/abortion/pba/PBA%20NY T%20lied. pdf

and www.nrlc.org/abortion/pba/PB A %20acti vists%20li ed. pdf

In addition, in early 1997 the PBS media criticism program Media Matters reviewed the history of the
news media’s gullible acceptance of the abortion lobby's origina disinformation about partial-birth
abortion, and concluded that it was a case study in bad journalism. The Washington Post's David
Brown was shown on the program saying that the Post study found, “Cases in which the mother's life
were at risk were extremely rare. . . . Most people who got this procedure were really not very different
from most people who got abortions.”



6
IsPartial-Birth Abortion Performed “ Rarey” ?

The Washington Post reported that a committee of the Virginia legislature passed a
bill to ban the “rarely used” method (Jan. 28, 2003) Likewise, the Associated Press
reported, “A bill seeking to ban ararely performed procedure commonly referred to as
‘partial-birth abortion’ moved along in the [Virginia] Senate ...” (Jan. 30, 2003) (Many
similar sightings in other media.)

Peggy Girsham, deputy managing editor of NPR News, recently sent out a note cautioning NPR
reporters, “It is not correct to cal these procedures ‘RARE’ -- it is not known how often they are
performed.” However, in fact enough is known to demonstrate that it is tendentious to dismiss these
brutal procedures as “rare.”

Only one state (Kansas) requires reporting the partial-birth method separately from other methods used
at the same stages in pregnancy.® As noted, in 1997, Ron Fitzsimmons, executive director of the
National Coalition of Abortion Providers, estimated approximately 3,000-5,000 abortions were
performed by the method annually. However, since the Supreme Court’s 2000 ruling in Stenberg v.
Carhart rendered unenforceabl e the bans on partial-birth abortion that had been enacted by more than
half the states, the number of partial-birth abortions may have climbed since Mr. Fitzsimmons made
that estimate. A voluntary survey of known abortion providers conducted by the Alan Guttmacher
Institute (a special affiliate of Planned Parenthood), released in January 2003, claimed 2,200 partial -
birth abortions in the year 2000 (despite a survey question so convoluted that daily practitioners of the
method could have honestly answered “zero”). This was more than triple the absurdly low number of
650 obtained by AGI using the same question just four years earlier — yet both numbers were
immediately accepted by some journalists as reliable. So has the number of partial-birth abortions
morethan tripled in just four years? If so, isn’t that news?

None of these numbers justify the dismissive adjective “rare.” Rare, compared to what?

Usually, the answer is, “Rare, compared to first-trimester abortions performed by entirely different
methods.” But why is that the apt comparison? It is evident that a substantial fraction of the
population, and many state and federal lawmakers, believe that there are some important distinctions
between abortions performed by vacuum aspiration or drugs during the first three months, and
abortions performed in the fifth month and later involving partial delivery while the baby is still aive.
Rare? If avirus had killed 5,000 (or 2,200) newborn premature infants in neonatal units in one year, it
would be declared an epidemic and reported on the evening news -- even though that would be avery
“small fraction” of all premature infants cared for in neonatal units during ayear.

®In 1999, Kansas abortionists reported they performed 182 partial-birth abortions on babies who
were defined by the abortionists themselves as “viable,” and they also reported that al 182 of these were
performed for “mental” (as opposed to “physical”) health reasons. See page 11 of this document:
http://www.kdhe.state.ks.us/hci/99itopl.pdf



7
Resour ces

Additional documents on medical, legal, and legisative aspects of partial-birth abortion are posted on
the NRLC website at www.nrlc.org/abortion/pbal/index.html. A good primer on the issue is the
testimony NRL C presented to ajoint hearing of the U.S. Senate Judiciary Committee and the U.S.
House Judiciary Constitution Subcommittee in March, 1997, which contains footnoted citations to
some of the more thorough journalistic examinations of the issue (including interviews with partial-
birth abortionists) and to various primary documents. The testimony is posted here:
www.nrlc.org/abortion/pbaltest.html

The eight-page instruction paper on how to perform a partial-birth abortion that began the whole
partial-birth abortion debate, written by an abortionist in 1992, is posted on a congressional website
here: www.house.gov/burton/RSC/haskellinstructional .pdf



